Ingeniører Uden Grænser er en non-profit organisation, der finansieres af medlemmers kontingenter samt bevillinger fra offentlige og private donorer og virksomheder. Vi har ca. 1.400 medlemmer, hvoraf ca. 200 er aktive frivillige.
Ingeniører Uden Grænser (IUG) blev grundlagt i 2001 af en gruppe danske ingeniører, der ønskede at bruge deres faglige kompetencer til at gøre en forskel i verden. Siden da har vi gennemført projekter i mere end 30 lande, hvor vi har arbejdet med alt fra vandforsyning og sanitet til energi og infrastruktur. Vores arbejde er drevet af frivillige ingeniører og tekniske eksperter, der brænder for at skabe bæredygtige løsninger på komplekse problemer.
Vi er i dag en teknisk- humanitær hjælpeorganisation, der fortsat bæres af vores medlemmer og frivillige fagspecialister med et professionelt sekretariat i spidsen for det daglige arbejde.
Vi arbejder for at skabe bæredygtige løsninger og forbedre levevilkårene for udsatte befolkningsgrupper verden over. Det gør vi på lokalsamfundets præmisser og i tæt samarbejde med lokale partnere. Vi stiller vores viden, teknologi og kompetencer til rådighed, hvor behovet er størst, og bidrager til nye løsninger med fokus på miljømæssig, økonomisk og social bæredygtighed.
Vores mission er at bruge ingeniørvidenskab til at forbedre levevilkårene for udsatte samfund gennem bæredygtige projekter og tekniske løsninger. Vi arbejder med fem kerneværdier:
Vi mener at evne forpligter, og at vi som fagspecialister bør stille vores kompetencer til rådighed, hvor de behøves.
Vi stræber efter at implementere løsninger, der er miljømæssigt, økonomisk og socialt bæredygtige.
Vi fremmer kreativ tænkning og nye teknologier for at tackle udfordringer på en
effektiv måde.
Vi respekterer de samfund, vi arbejder i, og deres kultur, værdier og behov.
Vi tror på styrken i samarbejde, både internt og med eksterne partnere, for at opnå de bedste resultater.
Ingeniører Uden Grænser er en frivilligbåret forening. Det betyder vores medlemmer og frivillige både udgør vores største ressource og vores overordnede ledelse.
På den årlige generalforsamling vælger IUG’s medlemmer en bestyrelse, der har ansvar for den strategiske retning og ledelse af foreningen mellem generalforsamlingerne. Bestyrelsen ansætter en generalsekretær, der leder IUG’s sekretariat. Sekretariatet har ansvar for den daglige ledelse og administration af organisationen og for den udviklingsfaglige kvalitetssikring.
Sekretariatet organiserer IUGs medlemmer og frivillige i en række grupper og udvalg, der understøtter bestyrelsens strategi. Sekretariatet vejleder grupper og udvalg og fastsætter den overordnede arbejdsform i IUG. IUG har pt. ét udvalg og tre gruppeformer.
Bestyrelsen har ni medlemmer, hvoraf én er direkte valgt formand. Bestyrelsen konstituerer selv sine øvrige poster, der normalt tæller en kasserer, næstformand og sekretær.
Teknisk Udvalg består af seks til otte frivillige, der varetager IUGs interne tekniske rådgivning og kompetenceallokering, bl.a. ved at føre CV-databasen og løbende holde overblik over medlemmer og frivilliges kompetencer. Teknisk Udvalg fungerer ligeledes som et rådgivende organ, der kan levere ekspertvurderinger og anbefalinger til partnere, sekretariat og projektgrupper baseret på de nyeste teknologiske udviklinger og bedste praksis inden for de enkelte fagområder.
Udvalgets primære formål er at styrke IUGs evne til at levere højt kvalificerede og teknisk bæredygtige løsninger i vores indsatser.
Udvalget bemandes med en bred faglig repræsentation og har to kerneopgaver:
Teknisk Udvalg identificerer og engagerer de nødvendige tekniske kompetencer og personer blandt IUGs medlemmer. Det sker både ved dannelse af nye projektgrupper og ved kvalificering af projektudkast og konceptnoter. Udvalget skal sikre, at de rette kompetencer kan identificeres blandt IUGs medlemmer på det rette tidspunkt for at opnå den bedst mulige faglige kvalitet i vores indsatser. Til brug for arbejdet har Teknisk Udvalg ansvar for føring og brug af IUGs CV-database.
Teknisk Udvalg evaluerer tekniske forslag til projekter og donationer for at vurdere deres tekniske kvalitet og relevans. Udvalget giver anbefalinger og 2. bedømmelser heraf til projektgrupper og sekretariatet der ofte har udarbejdet det første udkast. Denne opgave indebærer en grundig gennemgang af de tekniske aspekter og budgetter for at sikre, at projekterne er både bæredygtige og omkostningseffektive. Teknisk Udvalg har procesansvaret for de tekniske vurderinger og inddrager ad hoc de specifikke relevante tekniske kompetencer til at kvalificere og 2. bedømme løsningsoplæg fra projektgrupperne.
Udvalget arbejder tæt sammen med de fagtematiske netværk og sikrer gennem løbende dialog og samarbejde, at alle tekniske aspekter af projekter vurderes grundigt, og at beslutninger træffes på et solidt fagligt grundlag. Udvalget refererer i det daglige til sekretariatet, og udvalgets hovedformål er at understøtte projektgrupper og sekretariatets opgaveløsning som teknisk ressource. Teknisk Udvalg har alene rådgivningskompetence inden for IUGs indsatser. Medlemmer af teknisk udvalg udpeges af bestyrelsen for en to-årig periode således at ca. halvdelen af udvalgets pladser skiftes hvert år. Teknisk Udvalg indstiller selv forslag til gen- eller nyudpegning til sekretariatet, der fremlægger forslagene med påtegning til bestyrelsen.
For at sikre faglig udvikling og kvalitetssikring kan et medlem maksimalt sidde fire sammenhængende år i Teknisk Udvalg.
D fagtematiske netværk organiserer IUGs tekniske medlemmer og frivillige efter ingeniørfaglig baggrund. IUG har pt. fem fagtematiske netværk: Affaldshåndtering, Byggeri, Vand, Sanitet og Hygiejne (WASH), Informations- og kommunikationsteknologi (ICT), og Bæredygtig Energi. De fagtematiske netværk tages op til genovervejelse som struktur i IUG’s strategiproces i 2024.
Sekretariatet ledes af IUGs generalsekretær, der ansættes af bestyrelsen og er personaleleder for IUGs øvrige ansatte. Generalsekretæren organiserer sekretariatet så det så effektivt som muligt kan organisere IUGs medlemmer og frivillige og leve op til bestyrelsens ambition og målsætninger for foreningen. Sekretariatet består normalt af en generalsekretær, to internationale projektrådgivere, en missionskoordinator, en kommunikationsmedarbejder og en regnskabsmedarbejder. Hertil kommer én til to studentermedhjælpere på økonomi- eller administrationsområdet og én eller to praktikanter på et relevant område. Personalehåndbogen her er henvendt til ansatte i IUGs sekretariat.
Du kan læse mere om de øvrige strukturer på siden under vedtægter og i IUG Håndbogen.
Projektgrupper sammensættes af frivillige til at følge og gennemføre et IUG projekt fra konceptudvikling og til overdragelse. Grupperne varierer i størrelse og sammensætning efter projekts omfang og faglige indhold. Projektgrupper kan være selvkørende under vejledning fra en international projektrådgiver i sekretariatet eller ledes af projektrådgiveren i det daglige, afhængigt af projektets kompleksitet og gruppens erfaring.
I perioder kan IUG oprette landegrupper, der arbejder på tværs af projekter og responsindsatser i et givent land. Det kan ofte være nyttigt, når et nyt programland skal åbnes, og der skal skabes større overblik over lokale samarbejdspartnere, projekt- og responsmuligheder, og donorer. Fra en landegruppe udspringer ofte flere projektgrupper, der kan have fælles kompetencer eller repræsentation i landegruppen og landegruppen kan forestå tværgående koordination i komplekse opstartsperioder såvel som fælles landespecifik kommunikation og rapportering. Landegrupperne etableres af sekretariatet og ledes af en tilknyttet sekretariatsmedarbejder.
IUG arbejder med tre temagrupper af frivillige, der løser tværgående fagspecifikke opgaver inden for kommunikation, fundraising og økonomistyring. Grupperne ledes hver af en frivillig forperson, der udpeges af sekretariatet.
Gruppen består af frivillige kommunikationsspecialister, der understøtter sekretariatet og de enkelte projekt- eller landegrupper med konkrete kommunikationsindsatser. Opgaverne strækker sig fra komplette kommunikationsplaner og -strategier til enkeltprodukter. Kommunikationsgruppen kan bl.a. forberede indhold til IUG’s SoMe-kanaler, der kan publiceres løbende, for at holde taktslag i vores kanaler. F.eks. Mød en frivillig, Derfor er vi virksomhedspartner eller gode cases fra tidligere projekter og indsatser.
Gruppen består af frivillige medlemmer, der bidrager til IUGs kernefinansiering gennem målrettet og stabil fundraising og ansøgning om midler hos relevante puljer og fonde. Fundraisinggruppen ansøger om midler til IUGs generelle budget og til IUG Respons og opfølger de enkelte ansøgninger og rapporteringskrav efter tildeling. Gruppen laver en årlig analyse og kortlægning af finansieringsmuligheder hvortil der udvikles ansøgninger i tæt dialog med sekretariatet.
Økonomigruppen er en tværgående gruppe, der tæller de financial controllers, der er tilknyttet de enkelte projektgrupper. IUGs financial controllers koordinerer deres arbejde og rapporteringspraksis i gruppen, der vejleder og rådgiver sekretariatet omkring bedste praksis for projektøkonomisk styring. Økonomigruppen ledes af sekretariatets regnskabsmedarbejder og har deltagelse af IUG’s kasserer.
IUG’s arbejde består af to centrale indsatsformer: IUG Projekter og IUG Respons.
De to modaliteter er udviklet for at kunne reagere effektivt på forskellige behov fra langsigtet projektstyring til akut krisehåndtering.
IUG Projekter omfatter langsigtede udviklingsindsatser, der følger en struktureret projektcyklus. Projekterne gennemgår faser som behovsanalyse, projektudvikling, fundraising, implementering, monitorering og evaluering. Disse projekter er typisk stærkt lokalsamfundsforankrede, partnerledte og har en solid kapacitetsopbygningskomponent.
Projektforløbene varer typisk 1,5 til 3 år og kræver en længerevarende frivillig forpligtelse. Der er dog visse udfordringer, som fx en længere responstid og lav fleksibilitet. Denne modalitet er velegnet til situationer, hvor der er tid og rum til at opbygge kapaciteter og skabe bæredygtige løsninger i tæt samarbejde med lokale partnere.
IUG Respons er en fleksibel og reaktiv modalitet, der fokuserer på kortvarige indsatser med høj udsendelsesfrekvens. Indsatsen er designet til hurtigt at kunne reagere på akutte behov og krisesituationer med finansiering fra forhåndstildelte midler. Dette giver mulighed for kortsigtede missioner med hurtig mobilisering af frivillige, typisk af en varighed på op til seks måneder. Støtten ydes pro bono til mindre modtagere, mens større modtagere kan få støtte på refusionsbasis.
Denne modalitet muliggør både træningsindsatser, rådgivning og akut beredskab, hvilket gør den ideel til situationer, hvor der er behov for hurtig teknisk assistance og rådgivning på tværs af sektorer. IUG Respons er velegnet til at supplere større humanitære programmer og sikre, at tekniske løsninger bliver implementeret og vedligeholdt korrekt.
Ingeniører Uden Grænser ledes af en medlemsvalgt bestyrelse bestående af 7 medlemmer samt en formand. Den daglige ledelse foregår fra sekretariatet i København, der bl.a. står for rådgivningen af projekterne, kontakten til partnerne, kommunikation og fundraising.
Bestyrelsen består af:
Dokumentet beskriver IUGs strategi og fokusområder for de kommende fem år. IUGs
bestyrelse og sekretariat er ansvarlig for gennemførelsen af strategien inden for rammerne af gældende vedtægter.
IUG er medlem af Engineers Without Borders International og af den danske NGO platform, CISU (Civilsamfund i Udvikling) der består af 220 danske foreninger.